Робота в умовах дистанційного навчання

Організація системи роботи шкільного психолога в умовах дистанційного навчання


       Досвід  роботи  Коломійця Р.С., практичного психолога Смілянської загальноосвітньої школи  І-ІІІ ступенів №6 Смілянської міської ради, щодо організації  та проведення системи роботи в умовах дистанційного навчання у період карантину в березні – травні 2019 – 2021 навчального року.
      Слід зазначити, що означена система формувалася у відповідності до мети  діяльності шкільної психологічної служби, головних завдань роботи фахівця та була націлена на реалізацію головних напрямів діяльності з урахуванням об’єктивної ситуації, особливостей роботи закладу та наявних умов. Метою є презентація досвіду роботи педагогічного працівника з представлення системи роботи практичного психолога як складової частини цілісної системи роботи навчального закладу в період дистанційного навчання. 
       Підсумовуючи попередній період  роботи в умовах дистанційного навчання, спричиненого заходами карантину, можна констатувати, що система роботи практичного психолога формувалася відповідно та з урахуванням певних умов діяльності. Серед яких  можна виділити наступні блоки: загальні, галузеві, місцеві та регіональні умови. Загальні – умови загального стану в країні, заходи безпеки та профілактики, визначені відповідними нормативними документами. Галузеві умови, пов’язані з особливостями діяльності закладів загальної середньої освіти, системи психологічної служби тощо. Місцеві умови - умови, що пов’язані з діяльністю конкретного закладу, його особливостями, традиціями. Регіональні – з особливостями регіональних умов: соціальна структура, фінансова спроможність населення, особливості забезпечення технічними засобами, особливості звязку, інформаційної мережі. 
     Представлені матеріали, пов’язані з діяльністю в умовах карантину на  весні 2020 року. 

       На початок карантину перебував на курсах підвищення кваліфікації онлайн, під час яких вже значно включався у роботу закладу. Школа протягом двох тижнів обирала загальну систему роботи і швидко визначилася з нею. Щоб влитися у цю систему були важливі перші кроки.  Такими стало  групове онлайн консультування класних керівників і педагогів. Це був один з перших онлайн заходів, проведених на платформі Zoom. 
       До тематики  консультування  віднесено на той час найважливіші теми. Педагогів поінформовано про особливості роботи психологічної служби школи в умовах дистанційного навчання, про значення педагогічної взаємодії спеціалістів служби з учасниками освітнього процесу,  про особливе значення  взаємодії спеціалістів служби з іншими педагогами. Також обговорено здійснення педагогічного та психолого-педагогічного супроводу учнів «групи ризику», учнів, що потребують особливої педагогічної уваги, в умовах дистанційного навчання.
       Наголошено на документах, які визначали та регулювали таку діяльність. У тому числі доведено зміст методичних рекомендації навчально-методичного центру  психологічної служби КНЗ «Черкаський ОІПОПП ЧОР» від 01.04.2020Педагогів повідомлено про особливості роботи практичного психолога. Можливості здійснення роботи за відповідними напрямками, обмеження щодо проведення певних видів і форм діяльності. Фактично із педагогічним колективом було укладено загальний контракт на період дистанційного навчання.
Великий вплив на формування такого контракту та  системи діяльності шкільної психологічної служби здійснила дирекція школи. Саме дирекція виступила з ініціативою проведення значної частини уроків та інших заходів з учнями у формі онлайн занять. До практичного психолога керівники звернулися із запитом вести щоденну рубрику з  психологічної просвіти, проводити онлайн заняття для школярів та за запитом для педагогів й інше.
Крім загально відомих видів планування (річний план, індивідуальний план роботи під час карантину) використовував планування заходів у тижневому плані роботи адміністрації та педагогічних працівників  (дистанційна форма); планування  групових онлайн занять з учнями в загальношкільному розкладі. Планування здійснювалося в дистанційному інтерактивному режимі.
 План роботи адміністрації та педагогічних працівників в навчальному закладі використовувався у зв'язку з потребою проведення онлайн заходів різного спрямування (нарад, методичних заходів, виховних заходів, онлайн заходів бібліотекаря, соціального педагога, практичного психолога). 
Онлайн заняття з учнями вносив до загальношкільного розкладу   онлайн  конференцій.   Середній розподіл онлайн занять з учнями практичного психолога – одне заняття на 1 (2) тижні.  
      Директивними документами передбачена підготовка звітів про виконану роботу педагогами. У школі звіт педагогів відбувався з використанням електронної таблиці Microsoft Excel. Та містив відповідні колонки: організація дистанційного навчання, методична робота, робота з учнями, робота з батьками, ознайомлення з нормативними документами, результати самоосвіти, організаційна робота. 


    До  засобів роботи в умовах дистанційного освітнього процесу, що використовував, відносяться мобільний зв’язок, Viber (розмова, повідомлення, дописи, чат, відео), Zoom – конференції, Facebook (дописи), Google інструменти (блог, тести, Google Класс).
       Засоби індивідуального консультування: мобільний зв’язок (найбільше), Viber (розмова, повідомлення, чат, відео), Zoom – конференції (порівняно найменше). Головні теми та запити індивідуального консультування стосувалися супроводу учнів з особливими освітніми потребами; дітей, що потребують психолого-педагогічного супроводу та соціально-педагогічного супроводу; консультування батьків і педагогів з питань особливостей психолого-педагогічного супроводу дітей в умовах дистанційного навчання; консультування дорослих з питань розвитку стресостійкості, зменшення негативного впливу стресу.

        Просвіта, групове консультування в мобільних групах та на інтернет
ресурсах здійснювалося шляхом розміщення тематичних інфографік; розміщення адаптованих тематичних дописів, рекомендацій, порад; підготовки і презентації власних дописів, повідомлень. Частину матеріалів розміщував у Viber групи (загальношкільну, групи учителів початкових класів, класних керівників). Матеріали для батьків, дітей розміщував у класні групи за допомогою класних керівників та самостійно.
       Власні дописи розміщені у формі публікацій на головній сторінці блогу Посилання на які поширювалися у мобільних групах, соціальних мережах.
     Дописи як правило містять фото, три – чотири абзаци лаконічного, доступного тексту, посилання на джерела та літературу, додатки (відео, аудіо файли).
       Особливістю проведення роботи з учнями стали групові онлайн заняття, зустрічі з дітьми, що проходили у формі «годин психолога», просвітницьких, профілактичних, розвивальних занять, або поєднували їх елементи. Проводилися у формі Zoom – конференцій. Охоплено учнів початкової та основної школи. Роботу скоординовано з соціальним педагогом, який мав зустрічі з іншими класами. Також при проведенні враховано вікові та психологічні особливості учнів, традиції проведення подібних заходів у школі, особливості роботи на ресурсі. До більшості занять учні отримували попередні завдання, наприклад, підготувати матеріали для роботи, намалювати тематичний малюнок, дати відповіді на питання, переглянувши анімаційний твір, прочитати казку тощо. 


       Про зміст роботи говорять і самі теми.  Онлайн-зустріч із першим класом «Рухаємося, відгадуємо, спілкуємося, малюємо» поєднала і веселу руханку та кінезіологічні вправи, і розвиток пізнавальної сфери за допомогою загадок, і ресурсне малювання з обговоренням та спілкуванням.

        Онлайн-заняття з 3 класом «Будь слухняним. Чого навчає казка» та 4 класом «Старайся, працюй» були присвячені формуванню в дітей ціннісних переконань, установок, розвитку актуальних здібностей слухняності, старанності, працьовитості, правил безпечної поведінки. Проведені вони на основі перегляду та обговорення анімаційних творів «Котик і півник», «Колосок» та прочитання відповідних казок. Учні обговорювали здібності та якості головних героїв, виконували вправи на розвиток памяті, уваги, мислення, брали участь у вправах «Казка з хорошим завершенням», «Начерк «Гарне побажання».

       Групові онлайн-заняття з учнями 5 і 6 класів були заявлені як арт-зустрічі. Проте, крім вправ із малюнками (підготовка та обговорення малюнка «Я малюю свій день», «Гарне побажання»), учні стали учасниками пізнавальної арт-вікторини, вправи на усвідомлення «Що для мене є малювання», отримали інформаційні поради від «арт-терапевтів», як відновити та покращити свій настрій.
      Під час означених занять з дітьми проведено інтерактивні ігри «Намалюй картину» на розвиток згуртованості, комунікативних вмінь, спонтанності.
         До онлайн заходів роботи з батьками можна віднести традиційні батьківські збори.
      Та нетрадиційні заходи, що містять інтерактив та активне спілкування присутніх за участі педагогів , батьків, дітей – дискусійні платформи. Які у школі проводилися ще до карантину і під час дистанційного навчання.
     З метою профілактики професійного емоційного вигорання, розвитку стресостійкості, емоційної грамотності, профілактики негативного впливу стресу проведено онлайн заходи з педагогами.
       Педагогічний онлайн-діалог з теми «Виклики та ресурси», що проведено у формі зустрічі рівних – містив ознаки інтервізійної зустрічі.

       Супровід інклюзивного навчання онлайн включав групові консультування педагогів, інтервізійні зустрічі з асистентами учителів, участь у роботі групи психолого-педагогічного супроводу  дітей з ООП, діагностику у формі включених спостережень на заняттях в інклюзивних класах.
       До блоку організаційно-методичної роботи в дистанційному форматі були віднесені головні заходи. Наради спеціалістів психологічної служби. Виробничі наради. Методичні оперативки. Робота шкільного  методичного об’єднання з питань інклюзивного навчання. Участь у засіданнях шкільних методичних формувань: МО учителів початкових класів, МО класних керівників.
    До організаційно-методичної роботи та  підвищення фахового рівня  в означений період відноситься онлайн курсова перепідготовка на базі Черкаського інституту післядипломної освіти. Участь у вебінарах на платформах «Всеосвіта», «Освіторія» тощо, що підтверджено відповідними сертифікатами. Розміщення власних методичних матеріалів та розробок заходів на платформі «Всеосвіта».
      У рамках зв'язків з громадськістю за вказаний період став учасником онлайн заходів як тренер профілактичної Програми 15, що реалізується за ініціативи та супроводу Всеукраїнської благодійної організації «Український фонд «Благополуччя дітей», як здобувач  освітнього проекту з вивчення практичної психології, психотерапії ГО «Українська асоціація транзакційного аналізу».
         

       
  Означений досвід презентував у рамках обласної серпневої конференції  на секції керівників методичних об'єднань практичних психологів 18 серпня цього року

          
Презентація досвіду за посиланням:  
https://drive.google.com/file/d/18QNGdTpFgewOchDpauoE1ujLIfnQyXWc/view?usp=sharing


Використані фото групи Viber педагогічних працівників, сторінки  Facebook Школа 6 - Школа над Тясмином, власні фото матеріали



© Copyright: Роман Коломиец, 2020





Немає коментарів:

Дописати коментар